sâmbătă, 27 octombrie 2012

audit energetic

Legislatie


Pretul crescand al combustibililor fosili, epuizarea resurselor naturale, situatia economica la nivelul tarii care trebuie sa importe petrol si gaze naturale, presiunea asupra bugetului familiilor, fenomenul de sera planetar care a luat proportii ingrijoratoare, racordarea la masurile adoptate de Uniunea Europeana, situeaza eficientizarea energetica a cladirilor civile in centrul preocuparilor guvernamentale.

Incepand din 1 ianuarie 2007 a intrat in vigoare Legea nr. 372/2005, privind performanta energetica a cladirilor, lege ce reprezinta transpunerea Directivei nr. 2002/91/CE privind performanta energetica a cladirilor, iar la data de 21 februarie 2007 a intrat in vigoare Ordinul nr. 157/2007 din 01/02/2007 al Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, act ce reglementeaza tehnic metodologia de calcul al performantei energetice a cladirilor.

Conform art.12 din aceasta lege: pentru categoriile de cladiri care se construiesc, certificatul se elaboreaza prin grija investitorului/ proprietarului si se cuprinde in documentatia pentru receptia la terminarea lucrarilor, totodata art. 13 prevede:

"Certificatul de performanta energetica a cladirii se elaboreaza cu respectarea legislatiei in vigoare pentru cladirile prevazute la articolul 7 (locuinte unifamiliale, blocuri de locuinte, birouri, cladiri de invatamant, spitale, hoteluri si restaurante, sali de sport, cladiri pentru servicii de comert si alte tipuri de cladiri consumatoare) care se construiesc, sunt vandute sau inchiriate".

Deci fiecare proprietar de locuinta, daca doreste sa vanda sau sa inchirieze locuinta, va trebui sa prezinte un certificat de performanta energetica a cladirii.

Acest certificat contine detalii legate de calitatea energetica a cladirii, care ne ajuta sa calculam costurile viitoare de intretinere. Cine isi cumpara o casa sau isi inchiriaza un apartament are dreptul de a se documenta despre calitatea termica a acesteia.

Certificatul de performanta energetica a cladirii este eliberat de catre un auditor energetic atestat, in urma unei expertize energetice si este valabil zece ani de la data emiterii.

Prin Programul National de Reabilitare Termica a Cladirilor de Locuit, Guvernul Romaniei a stabilit un cadru legislativ care sa incurajeze, sa faciliteze si sa ajute in mod direct investitiile in reabilitarea termica a cladirilor.

Baza legislativa:

• Legea 372/2005 - privind performanta energetica a cladirilor publicata in M.O. partea I nr.1144 din 19.12.2005, intrata in vigoare pe 01.01.2007.

• Ordinul nr. 691 din 10.08.2007 - pentru aprobarea normelor metodologice privind performanta energetica a cladirilor publicata in M.O. partea I nr. 695 din 12.10.2007.

• Legea nr. 199/2000 - "Legea eficientei energetice" privind utilizarea eficienta a energiei.

• Ordonanta Guvernului Romaniei. nr. 29/2000 - privind reabilitarea termica a fondului construit existent si stimularea economisirii energiei termice (in acord cu prevederile Protocolului de la Kyoto).

• Ordonanta Guvernului Romaniei nr. 174/2002 - privind instituirea de masuri speciale pentru reabilitarea termica a unei cladiri de locuit multietajate.

• Ordonanta de Urgenta 18/2009 - privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte.

2010 Audit Energetic

Legislatie

OUG 114/23.12.2009 aparuta in M.O. 919/29.12.2009 la Art. XV prevede amanarea obligativitatii certificatelor de performanta energetica in cazul vanzarii sau inchirierii locuintelor unifamiliale sau a apartamentelor pana la data de 01.01.2011.

De la 1 ianuarie 2011 orice cladire oferita spre vanzare sau inchiriere va trebui sa fie insotita de un certificat de performanta energetica, legea 372/2005

ORDONANTA DE URGENTA nr. 69/30.06.2010 privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala

August 15th, 2011

2012 Certificatul energetic pentru locuinţe va fi impus atât la renovări majore, cât şi în anunţul de vânzare sau închiriere

Constructorii de clădiri noi vor fi obligaţi, de anul viitor, pentru a obţine autorizaţia de construire, să realizeze şi un studiu privind sistemele alternative de încălzire, iar certificatul energetic va fi impus atât la renovări majore, cât şi în anunţul de vânzare sau închiriere a unei locuinţe.

Prin renovare majoră a clădirilor existente se va înţelege acea lucrare efectuată la anvelopa clădirii şi/sau la sistemele tehnice ale acesteia, pentru care costurile depăşesc 25% din valoarea de impozitare a clădirii, exclusiv valoarea terenului pe care este situată clădirea, relevă un proiect de ordonanţă al Guvernului obţinut de MEDIAFAX.

În cazul renovării majore a clădirilor, proprietarii/administratorii acestora vor putea monta sisteme alternative de producere a energiei, în măsura în care prin proiect se stabileşte că acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, funcţional şi economic.

Actul normativ stabileşte că în vederea obţinerii autorizaţiei de construire pentru clădirile noi, pe lângă obligativitatea respectării cerinţelor minime de performanţă energetică, se va solicita, prin certificatul de urbanism emis de autorităţile locale, şi întocmirea unui studiu privind posibilitatea utilizării unor sisteme alternative de eficienţă ridicată.

Acestea pot fi sisteme descentralizate de alimentare cu energie bazate pe surse de energie regenerabilă, sisteme de încălzire sau de răcire centralizate sau de bloc, pompe de căldură sau cogenerare.

Studiul va trebui să completeze documentaţia tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor.

Obligaţia realizării acestui studiu va fi impusă începând cu anul viitor.

Actul normativ mai stabileşte că certificatul de performanţă energetică a clădirii va fi impus atât pentru clădirile care se construiesc, vând sau închiriază, dar şi pentru cele care vor fi supuse renovărilor majore.

Acest certificat, valabil zece ani, cuprinde valoarea consumurilor energetice şi de emisii CO2, care permit investitorului/proprietarului/ administratorului să compare şi să evalueze performanţa energetică a clădirii.

Certificatul va trebuie însă să includă şi recomandări de reducere a consumurilor energetice.

“Pentru clădirile sau unităţile de clădire care se vând sau închiriază, investitorul/ proprietarul/ administratorul este obligat să pună la dispoziţia potenţialului cumpărător sau chiriaş, anterior perfectării contractului, o copie a certificatului, astfel încât acesta să ia la cunoştinţă despre performanţa energetică. La data înregistrării contractului de vânzare-cumpărare, respectiv de închiriere, proprietarul are obligaţia de a depune la autoritatea fiscală competentă o copie a certificatului energetic”, se arată în document.

Contractele de vânzare-cumpărare, precum şi cele de închiriere încheiate fără respectarea acestei obligaţii vor fi considerate nule de drept.

De asemenea, în anunţurile de vânzare sau închiriere a clădirilor/ unităţilor de clădire, investitorul/ proprietarul/ administratorul va fi obligat să prezinte şi informaţii specificate în certificat privind clasa energetică, consumul total specific de energie şi indicele de emisii echivalent CO2.

În cazul clădirilor cu o suprafaţă utilă de peste 500 metri pătraţi aflate în proprietatea/administrarea autorităţilor publice, precum şi în cazul clădirilor în care funcţionează instituţii care prestează servicii publice, certificatul va trebui afişat într-un loc accesibil şi vizibil publicului. Începând cu 9 iulie 2015, această obligaţie va fi valabilă şi pentru clădirile cu o suprafaţă utilă totală de peste 250 metri pătraţi aflate în proprietatea/ administrarea autorităţilor publice sau a instituţiilor care prestează servicii publice.

Certificarea şi auditarea energetică a clădirilor sunt realizate de auditori energetici atestaţi pe grade profesionale de către Ministerul Dezvoltării Regionale.

Documentul mai prevede că, în scopul reducerii consumului de energie şi al limitării emisiilor de dioxid de carbon, vor fi efectuate inspecţii periodice, la intervale de cinci ani, la sistemele de încălzire echipate cu cazane care utilizează combustibil lichid sau solid neregenerabil, cu puterea nominală de 20-100 kW, ori alte tipuri de combustibil, precum şi inspecţii la intervale de doi ani la sistemele de încălzire echipate cu cazane cu puterea nominală mai mare de 100 kW.

Pentru sistemele de încălzire echipate cu cazane care utilizează combustibil gazos, inspecţia periodică va fi efectuată la intervale de patru ani.

Prin inspecţia totală a ansamblului instalaţiilor de încălzire, experţii tehnici atestaţi vor redacta un raport prin care vor recomanda utilizatorilor înlocuirea sau modificarea sistemului de încălzire şi preparare a apei calde de consum, precum şi soluţii alternative.

Amenzile aplicate pentru nerespectarea tuturor acestor obligaţii vor porni de la 2.500 lei şi vor ajunge la 20.000 lei.

Cu excepţia studiului privind sistemele alternative de încălzire pentru clădirile noi, toate modificările vor intra în vigoare la 60 zile de la data publicării ordonanţei în Monitorul Oficial. De la acea dată, investitorii şi proiectanţii vor fi obligaţi să dispună măsuri prin care să se asigure că, începând cu 31 decembrie 2020, clădirile pentru care este efectuată recepţia la terminarea lucrărilor vor fi clădiri al căror consum de energie este aproape egal cu zero.

Sursa mediafax

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu